6 oct. 2012

Viața pe Facebook

A apărut un nou "status" pe Facebook care pe mine mă amuză.

"FIE CA VIAȚA TA SĂ FIE LA FEL DE FERICITĂ PRECUM PRETINZI PE FACEBOOK CĂ ESTE!"

Sunt multe comentarii în ce privește crearea unui cont pe Facebook. Eu trebuie să recunosc că mi-am făcut cont pe Facebook pentru motivul cel mai "tembel". Aveam o colegă de facultate care tot insista să îmi fac cont că au niște joculețe foarte haioase (culmea nu era vorba de Farmville care era jocul momentului :p). După ceva insistențe mi-am făcut cont, m-am și jucat. 
Nu am prins de la început ideea cu rețelele de socializare, dar nu mi se par propriu-zis rețele de socializare în adevăratul sens al cuvântului "socializare".
Eu am reușit să îmi găsesc pe Facebook colegi din școala generală și colegi de liceu. Cu marea majoritate nu mai țin legătura de mult. Am însă acum ocazia să văd, în imagini, postări și profil, cum s-au dezvoltat ca oameni, ce s-a schimbat în viața lor. Pentru mine e foarte interesant să văd evoluția fiecăruia. Ne-am cunoscut cândva, știam ce își dorea fiecare de la viață sau aveam o părere despre ce direcție ar putea lua. E plăcut să vezi cum s-au schimbat lucrurile.
Ca să mă întorc la status-ul minune, mie mi se pare o tâmpenie. Eu nu prea cred că lumea "pozează" pe Facebook pretinzând că ar avea o altfel de viață. Totul ține de caracterul și personalitatea fiecărui om. Există o serie de "mituri" despre această rețea de socializare pe care o să încerc să le "demolez".  
1. Lumea pune numai poze în care arată bine (exemplul de mai jos :p) și nu pun pozele caraghioase. 
Eu am destule persoane în lista care pun tot felul de poze în care arată caraghios, sau sunt în ipostaze jenante. Haideți să ne gândim la vremea când făceai poze și le developai pe toate. Nu erau toate reușite, dar din păcate nu puteai face o selecție dinainte. Dacă unele poze ți se păreau nereușite nu le băgai în albumul foto, le lăsai deoparte. Cam asta se întâmplă și pe Facebook, spun eu. Dacă ești genul de om care vrea mereu să arate impecabil, nu încarci tocmai acele poze care te surprind în ipostaze când ești ciufulit, ai nasul roșu, sau ești îmbrăcat cu haine de casă. Dacă însă ești un personaj mai relaxat, care se amuză din aproape orice, probabil că o să pui poze cât se poate de diverse.


2. Nu există cu adevărat socializare pe Facebook. 
Aș putea spune că e adevărat, DAR dacă nu socializezi pe Facebook cu anumite persoane, probabil că nu o făceai nici înainte. Pe Facebook găsești cunoștinte mai vechi, rude, colegi și foști colegi, prieteni. Nu o să socializezi cu rude și prieteni cu care te vezi frecvent (decât poate prin comentarii la câte un status sau niște poze, poate o mică conversație pe chat) pentru că nu există prea multe motive să pierzi vremea online când poți să te vezi cu acei oameni "offline" și să stai la vorbă. Nu o să vorbti cu acei foști colegi sau rude cu care nu vorbeai nici înainte pentru că nu ai o bază pe care să construiești o conversație semnificativă. Deci în măsura în care ai nevoie de socializare cu oameni apropiați sau doar cunoștințe, această rețea de socializare își atinge scopul. 


Sursă foto: iStockphoto/Chris Schmidt

3. Facebook-ul este o variantă bună ca oamenii să fie urmăriți (în sensul cel mai apropiat de "teoria conspirației" :p). Poate că da! Noi ne actualizăm profilul cu informații legate de educație, relații amoroase, loc de muncă, an de naștere, etc. Unii plasează informații pe Facebook despre locația lor atunci când se plimb (spun chiar și cu cine sunt). Dacă cineva folosește aceste informații, ceea ce nu e exclus, o face cumva cu acordul nostru. Noi toți suntem constienti ca informatiile de pe Facebook sunt usor accesibile. Toti stim ca desi noi stabilim ca datele și eventual pozele să nu fie văzute de altcineva decât cei din lista de prieteni nu există nici un site care să fie ATÂT de sigur. Așadar ne asumăm un risc când intrăm pe o astfel de rețea de socializare.




Cred că sunt mai multe "mituri" dar pe moment astea sunt singurele de care mi-am adus aminte. Fiecare se comportă pe Facebook așa cum o face probabil și în restul timpului. Nimeni nu face mai multe greșeli pe Facebook decât în conversațiile "offline", nu spune nimeni mai multe despre el online decât ar spune când ar vorbi cu cineva în viața de zi cu zi, nimeni nu ar pune poze în care se strâmbă decât dacă îi face plăcere să se distreze "pozând" astfel.

Poate există 1-2 cazuri când un om pretinde pe Facebook că are o viață fericită, când de fapt se simte mizerabil. Dar este nevoie de un efort mult prea mare sa faci așa ceva, e o strădanie pe care puțini ar ține morțis să o ducă la bun sfârșit. Ne afișăm uneori atât de fățiș emoțiile pe Facebook, indiferent în ce fel, că e greu să crezi că e atât de diferită viața noastră de ce prezentăm acolo. Fie prezentăm doar o bucățică, dar reală, fie ne arătăm cu totul, în toată "splendoarea" noastră. 

Fiecare dintre noi are dreptul să decidă cum să îi fie viața și cum să o prezinte în fața altora. Suntem stăpânii vieților noastre în măsura în care putem. Nu contează ce cred alții despre "prezentarea" noastră. Important este să luăm ce e mai bun din această viață (deși dacă avem noroc nu e singura)!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu